maanantai 24. helmikuuta 2014

Tallinna 22.-23.2.2014

Nyt on Tallinnan reissu takana ja Mintun kanssa päästiin eilen turvallisesti kotiin.

Perjantaina tapasimme matkaporukan Länsisatamassa klo 13 aikaan, mutta reissu olikin hiukan erikoisjärjestelyillä. Saarenpään bussi oli hajonnut keskiviikko iltana ja torstaina Saarenpää soitteli matkalaiset läpi erikoistilanteesta ja haluammeko yhä lähteä mukaan. No kyllähän meitä silti halusi 14 hengen porukka. Koska bussia ei ollut, kissat ja matkatavarat pakattiin yhteen pakuun ja me ihmiset kuljimme laivalla sitten iteksemme. Kissat kulkivat laivalta myös hotellille pakussa ja me ihmiset virolaisessa minibussissa. Näyttelymatkat ja takaisin paluu sujui myös samoin eli kissat pakussa ja ihmiset minibussissa ja homma toimi onneksi hyvin näinkin. Perjantaina hotellille päästyämme kävimme vielä porukalla Rocca Al Mare ostoskeskuksessa ja söimme ja shoppailimme pienillä porukoilla.

Lauantai aamuna pakkasimme kissat ja näyttelytavarat pakuun klo 6.30-7 ja klo 7 oli aamupala, josta 7.30 lähdimme kohti näyttelypaikkaa. Onneksi reissulla oli sekaisin meitä ekakertalaisia ja kokeneempia niin kissojen ilmoittaminen paikalla oleviksi ja maksun hoitaminen sujui helposti. Mintulla oli lauantaina tuomarina Vladimir Isakov, joka antoi tytölle puuttuvan 7 luokan sertin ja Minttu valmistui lauantaina International Championiksi. TP valintoihin ei edes tullut kutsua, kun leikkaamattomia naaraita oli kolmosissa todella paljon suhteessa muihin ja Minttu on nyt hoikka ja huonossa turkissa (tiputellut sitä tässä jo kesää varten). Päivän ja koko matkan tärkein tarkoitus tuli siis täytettyä jo lauantaina. Kuvautin tytön myös Tessalla (Latvialainen näyttelyissä kiertävä kuvaaja), kun kuvat olivat vain 2€/kpl. Valkkasin sitten 3 valmistumiskuvaa Mintulle, kun Minttu suostui jopa hiukan yhteistyöhön ja pysyi paikoillaan ja jaloillaan. Kuvat tulevat luultavasti 1-2kk päästä, joten niitä tulee näytille sitten.

Lauantai-iltana alkoi Minttu olla hotellille päästyään hiukan rennompi kuin perjantai-iltana ekan kerran huoneeseen päästessään eikä tarvinnut heti sukeltaa sängyn alle vaan pystyi pörräämään heti jaloissa. Vessaan tosin ei saanu mennä yleensä ilman oven jättämistä auki tai alkoi kuulua "mihin sä katosit" naukaisut. Mintun rattaisiin saaminenkin oli huoneessa helpompaa kuin kotona, kun taisi tietää, että pääsee sentään mukaan. Itse söin matkaporukan seurassa hotellilla illallisen jälkkärillä ja palasin huoneeseen.

Sunnuntaina kissat pääsivät taas pakuun odottelemaan kaikkien tavaroidemme kanssa jo klo 6.30 eteenpäin ja söimme aamupalan taas nopeasti klo 7 sillä bussi tuli hakemaan meitä ihmisiäkin jo klo 7.15. Ilmoitimme kissat paikalla oleviksi ja odoteltiin taas arvostelua tällä kertaa aikataulusta hermostuneina, sillä kissojen kanssa piti lähteä satamaan jo klo 15 jälkeen. Minttu sai sunnuntainakin 5 luokan sertinsä ja luokkavaihto oli mennyt oikein, kun olin sen lauantaina heti sertin jälkeen ilmoittanut sihteeristöön lomakkeella. Taas jäi TP välistä kilpailun ja kissan kunnon puutteiden vuoksi. Minttua se kyllä tuskin haittasi eikä itsekään tarvinnut paneeliehtimisiä ajatella omalla kohdalla. Näyttelystä lähtö meni kyllä jännäksi, sillä useampia porukan kissoja nominoitiin ja kolmosen paneelista kiikutettiin suoraan vikat kissat ja yksi siamilainen, joka piti vetää aikataulun takia pois paneelista autoon. Laivaan ehdittiin hyvin ja satamassa oli poikaystäväni vastassa ottamassa kantovastuulle omaa tuliaistilaustaan. Kissat ja tavaratkin saatiin pakusta ja oltiin poikaystäväni ja Mintun kanssa kotona klo 20 jälkeen.

Reissu oli univajeesta, huonommasta unenlaadusta ja jännittämisestä huolimatta oikein mukava ja seura oli hyvää. Sain uusia tuttuja reissukavereista ja näyttelyssäkin tapasin ihan uusia ihmisiä tai sellaisia, joita en niin kovin tuntenut. Myös eurooppalaistuttuja oli la 2 ja su 3 (yksi lisää lauantain ihmisten lisäksi). Nuoret leikkaamattomat euronaaraat eivät tällä reissulla saaneet kuin sertinsä (Mintun lisäksi oli toinenkin noviisitaustainen mukana), mutta Katinhännän Survivor Amber "Ampsu" EUR ns 23 oli muodokkaana kastraattinaaraana kumpanakin päivänä TP (sunnuntain paneelituloksesta en tiedä, kun piti lähteä kesken).

Näyttelyssä oli paikalla n. 250 kissaa (huomioiden poissaolot), joten Suomen näyttelyihin verrattuna oli pieni eikä myyntipöytiäkään ollut kuin pari eivätkä ne sisältäneet mitään mihin olisin halunnut rahojani käyttää. Käytännön asiatkaan eivät toimineet ihan niin hyvin kuin Suomessa, mutta suurempaa valittamista ei ole.

Ihana oli kotiin päästä ja Minttukin tuntui olevan tyytyväinen kotiin pääsystä eikä edes suhinoita tullut kissakavereiden kanssa. Kiva reissu, mutta ei näitä jatkuvasti jaksaisi. Onneksi Nutun kanssa on reissu edessä aikaisintaan ensi syksynä, jos jaksetaan/voidaan edes heti mennä. Mahdollisesti odotellaan Mintun tokan pentueen yli ja sitten vasta käydään Nutun kanssa valloittamassa maailmaa.

Seuraavaan näyttelyyn kyllä ilmoitin tytöt eli RUROK PetExpon yhteydessä 12.-13.4. on seuraava ja lauantaina on sekä Minttu että Nuttu ja sunnuntaina vain Minttu käy hakemassa sertiä ja Nuttu saa jäädä kotiin, kun kisaa vain nuorten luokassa. Lauantaina on myös tulossa Errun Punainen paroni "Uuno" ja luultavasti myös Errun Lupsakka lordi "Jack", joten siitosluokka tulee mahdollisesti taas kasaan.

1. Vaikka matkailu avartaa, niin kyllä koti on aina koti! Onnea menestyksestä!

2. Onnitteluni onnistuneesta reissusta, serteistä ja muista tuliaisista! :)

Yritän löytää teidät Petexposta keväämmällä, turistina kun paikalle jälleen tulen. :P

3. Mitä, enkö kommentoinutkaan tätä? Sydän sulaa ekan kuvan kanssa. <3

Meidän blogissa on sinulle haaste :)